Av Åse - 1 oktober 2013 10:59

Förra sommaren stickade jag på en kofta i Fabel. Den blev klar lagom till semestern var slut och hösten började. Men av någon anledning glömde jag bort att ta kort på den färdig. Nu har jag använt den i ett år och är supernöjd. Så nöjd med modellen att jag den här sommaren startade ytterligare en. Tyvärr har min sticklust varit på drift under sommaren och jag har inte kommit så långt. Men jag har iallafall maskat av för ärmhålorna på bakstycket. Har den som pendeltågsstickning trots att den börjar ta lite väl mycket plats i väskan. Men nu hade jag  min kofta från förra sommaren på mig i veckan och lyckades äntligen få den på bild.

Av Åse - 30 september 2013 10:32

En helg som till stor del bestått av handboll. Dottern hade två matcher i lördags och en match på söndagen Men i lördags hann jag ändå prova lyckan i svampskogen. Åkte ut till vårt favoritställe. Då det ligger på en ö och vi åker båt dit brukar det inte vara så många som hunnit före. I början var svamparna väldigt små och dom skulle behöva 1 - 1,5 vecka till för att bli lagom stora

Men dom var många och lite längre in i skogen blev dom även så pass stora att det kändes ok att plocka. Det blev mest höstkantareller men några gula och ett par stora taggsvampar också. Korgen blev inte jättefull, men lagom för att orka ta hand om svampen.

Den räckte till en härlig omelettlunch, toast med svampstuvning till lördagskvällens förrätt och svampsås till söndagsmiddagens stek. Och nu är det lite kvar som får stekas upp ikväll.

Träningen idag blir ett cykelpass till lunchen och lite yoga ikväll.

Av Åse - 26 september 2013 15:58

Nu i höst har jag haft förmånen att sticka småsockor. Det är så kul och det går så fort. Perfekt när man har garnrester från stora sockor. Det första paret glömde jag fota. Det var till en arbetskamrat som fick barn. Det andra paret har jag skickat till en barndomskompis som blivit mormor. Måste säga att det känns lite konstigt att en jämnårig barndomskamrat är mormor. Förstår inte, vi är väl inte så gamla?

Av Åse - 25 september 2013 09:49

Ett inlägg som jag skulle skrivit för 1 vecka sen, men livet utan dator hemma krånglar till det. Är inte helförtjust i att blogga från mobilen eller "paddan".

Men förra helgen tog vi en miniweekend och åkte till vår stuga i Härjedalen. Det blev ingen semester där i somras och vi kände att vi längtade dit. Det är alltid lika skönt att komma dit. Lugnet och naturen. Kom upp sent på natten då vi startade efter jobbet på fredagen. Men jag orkade ändå masa mig upp på morgonpromenaden. Väldigt vackert trots avsaknaden av sol

Då saknaden efter Selma varit stor fick vi förmånen att låna henne över helgen. Jag letar fortfarande lösningar för att vi ska kunna ta över henne.

Titta även på min dotters blogg, hon har tagit fina bilder från Härjedalen.

Började sticka på en mönstersocka i bilen på vägen upp. Det är verkligen roligt. Stickar i Karisma, grå och ljuslila. Mönstret från Garnstudio. Men på hemvägen stickade jag förmodligen så intensivt och hade kommit till hälpartiet som kräver lite extra när man har två färger att jag fick otroligt ont i ena skuldran och nacken. Men med lite träning, stretch och spikmatta är jag bra igen. Som pendeltågsstickning har jag just nu en kofta i Fabel. Men det går långsamt. Hinner i stort sett inte sticka på kvällarna just nu. Jag tränar en hel del och har inte hittat in i höstlugnet ännu, men tids nog kommer det också. Försöker träna så mycket som möjligt då jag vill vara i form till 9 november. Då är det Be your best convention, som anordnas av TräningseventAllt för Hälsan - mässan. Ska bli så kul.

Av Åse - 20 augusti 2013 11:35

Varit tillbaka på jobbet en vecka. Barnen tillbaka i skolan idag. Hittat tillbaka till lite stickning. Men när man kommer hem från landet där vi bott i 6 veckor är det en del att fixa. Men snart är vardagen helt tillbaka.
Semestern avslutade vi med att provlåna en hund. Sen vi själva hade hund för 11 år sedan har jag ofta önskat att kunna ha det igen. Och nu ville vi prova och fick chansen med en helt underbar liten tjej.

Men efter en dryg vecka lämnade vi tillbaka henne. Vissa dagar skulle det bli för mycket ensamt för henne för att jag inte skulle få massor av dåligt samvete. Många tårar blev det för vi hade verkligen tagit henne till oss. Men någonstans känns beslutet bra och hon får det säkert lite bättre hos någon som har mer tid.

Av Åse - 31 juli 2013 23:11

Igår var vi och köpte en ny leksak till barnen. En gummibåt. Till den hittade vi en gammal motor i förrådet. Motorn har säkert inte varit igång på massor av år och den startadepå tredje försöket! Kul . Så idag skulle den provas. Det gick över förväntan. Många varv runt lilla ön Hallonholmen som ligger mittemot vår brygga blev det.

Av Åse - 28 juli 2013 22:30

Just nu har jag semester. Har haft två veckor och har två veckor kvar. Men ännu längre semester har jag haft från bloggen. Har varit skönt då jag inte känt mig motiverad att skriva. Framförallt för att min stickning har nästan legat nere ett tag.

Men som sagt nu har jag haft två fantastiska veckor och utanför fönstret kommer nu de första regndropparna under semestern. Vi har hela tiden varit i vårt härliga hus på landet. Tagit det väldigt lugnt. Njutit av värmen och solen. Åkt ut till stranden på Järflotta, njutit av vår egen brygga och gräsmätta. Flanerat i Nynäshamn. Tagit vår lilla båt till Askö där kompisar låg ute med sina stora båtar för helgen. Själva har vi en liten styrpulpetare, men vi fick en fantastisk resa hem i solnedgången igår.

Min yngsta dotter som skulle haft en härlig handbollsvecka på Stadium Sportscamp gjorde illa sig två dagar innan det var dags att åka, så den veckan fick ställas in. Ett djupt jack i knät, men som nu efter tre veckor börjar se bra ut. Det blev sytt och fick inte böjas på en vecka och kryckor. Men nu är hon tillbaka och springer, badar och åker vattenskidor som vanligt.

Nu på semesterna har jag kommit igång med vardagsträning. Morgonpromenad varje morgon, en dag blev det en härlig kajaktur på plattvatten istället. Sen har det varit lite olika typer av träningspass på eftermiddagarna. Inspirerad av #sommarfys av träningscoachen Åsa på Din Träning.

Jag valde att innan semestern skriva ner alla sommarfys från 2012, och har haft det som mall till min träning. Då jag inte älskar att springa, har jag några gånger valt att cykla istället. Från stugan till Ankarudden är det 1 mil så det blir 2 mil fram och tillbaka som känns lagom. Det är både härliga platta vägar och ett par sköna backar.

Och som sagt stickning är det inte mycket med just nu, men till hösten hoppas jag att det tar fart igen.

Här kommer lite blandade bilder från semestern

Vår utsikt från verandan som jag aldrig tröttnar på, här har det under sommaren varit makalösa solnedgångar

Vår härliga dag på Järflotta

Morgonpaddling

Askö

Av Åse - 27 juni 2013 15:12

Äntligen har den blivit färdig och fotad. Dock inte blockad, får se om jag kommer att göra det. Efter alla bilder på dödskallesjalar ville jag också prova att göra. Efter ett tag kändes nog idén roligare än resultatet. Har inte kommit på när jag ska använda den. Men det är en härlig färg och garnet var ett billigt akrylgarn som jag köpte på Ohlsson tyger. Lite glitter är det i garnet också. Jag valde att virka efter mönstret från Camillas livsstil.