Alla inlägg under september 2011

Av Åse - 27 september 2011 11:53

Man kanske inte ska skriva att det är höst. Men det beror på vad man menar med höst. Jag tycker iallafall att det är höst, men en höst med fantastiska dagar. De två senaste helgerna har man kunna sitta ute och äta frukost och bara njuta. Sitta i solen på eftermiddagen och sippa lite vin, precis som på sommaren, men luften är lite klarare. På kvällen har man kunnat gå ut i mörkret och studera alla dessa underbara stjärnor! Håller tummarna för att det håller i sig ett tag till, allt för att kroppen ska fortsätta att ladda batterierna. Tids nog kommer den mörka, gråa, lite blöta hösten.

Jag gjorde iallafall ett litet höststilleben på landet. Blandade lite olika växter som finns ute nu.

 

Av Åse - 25 september 2011 21:19

På sista tiden har jag virkat väldigt mycket på kvällarna. Jag har hamnat i kakträsket kan man säga. Köpte ett mönsterhäfte av Virka liten kaka. Och jag har fått till ganska många kakor nu. Har bara orkat virka en av varje sort. Får se om det blir fler, jag tycker alltid att det ser lite roligare ut om det är många av varje sort, men jag får låtsas att jag ätit upp alla andra. Kärleksmumsen finns inte i mönsterhäftet, men var inte så svår att göra efter morotskakemönstret, och kanelbullen fick tyvärr inget pärlsocker (glömde).

 

Om ni också vill virka kakor kan man tävla om mönster på hennes blogg.  

Av Åse - 20 september 2011 20:21

På väg hem från jobbet idag fick jag syn på Lindex nya skyltning. Den var riktigt fin tycker jag. Något stora stickor men för en jätte är det säkert bra.

 

Av Åse - 20 september 2011 20:08

Nu när man är tillbaka efter sommaren så har iallafall jag massa goda förutsatser att man ska äta bättre, träna bättre, vara mer med barnen osv osv. Sen brukar det avta ju längre in på hösten man kommer. Men jag började iallafall storstilat och tänkte att nu ska jag grodda mina egna fröer. Så jag beställde både fröer och boxar på nätet.

Jag började med alfaalfa-groddar som är något jag gjort tidigare. Men sen tog jag även Krasse för det har barnen önskat och solrosskott. Jag tycker att just solrosskott är så himla gott och undrat hur man gör själv. Så här såg det ut första dagen. Det svarta är solrosfrön och det bruna Krasse.

Så här såg Krassen ut efter en vecka.

 

Och solrosskotten blev jag mycket nöjd med. GOTT!

Två omgångar groddar har jag gjort också, men har ingen bild på det.   

Av Åse - 19 september 2011 09:11

I helgen har vi varit på landet. Och vilken fantastisk lördag det var. Vi fixade en del på förmiddagen vilket gjorde att vi hade tid att sitta och bara njuta i solen på eftermiddagen. Det var till och med så varmt att man var tvungen att röra på sig ibland, och nästan så att jag tog fram parasollet. Men jag ville verkligen inte det utan tänkte att det gäller att passas på. Man vet aldrig när det blir sol nästa gång. I sommar har vi så sakteligen påbörjat renovering av min farmors hus på landet, som numera är det hus vi kommer att bo i. Min man har varit duktig och målat hela huset och bytt knutbrädor och alla brädor runt fönstren som var i stort behov av det. Jag ägnade mig åt lite mindre projekt. I huset fanns det stolar och ett bord som är riktigt bra med flera utdragsskivor. I ett försök att fräscha till dom lite satte jag igång att måla dom. Så här såg stolarna ut innan. Dynorna fortfarande ganska ok, men slitna i träet.

Så här fina blev dom när jag var klar med målningen. Jeansdynor köpte jag på REA på hemtex. Det fick sätta prägeln på hur jag kommer att tänka inredningsmässigt i köket. Vitt och blått/jeans. Tror det kan blir väldigt fräscht.

Så nu kommer jag även skriva från och till om hur renoveringen fortlöper. Idag är huset helt i träpanel vilket får oss att tycka att det är lite för mycket bastukänsla. Så tanken är att vi sakta ska ta oss igenom rum för rum och göra det ljusare.

Tyvärr har jag lite problem med uppladdning av nya bilder till bloggen. För varje bild jag laddar upp slutar nätverkskortet fungera och jag får fixa med kontakten till routern. Annars fungerar datorn perfekt. Händer bara vid uppladdning av bilder. Någon som har förslag på vad det kan vara för fel? För när jag inte får in bilder tycker jag att det är tråkigt att skriva. 

Av Åse - 15 september 2011 09:57

Äntligen fick jag till så jag kunde fotografera med färdiga Dominokofta. Den har varit klar i nästan 14 dagar och jag älskar att använda den. Perfekt i storlek och perfekt i tjocklek. Jag gissar att jag så småningom kommer att sticka fler koftor i Fabel. Fabel är ju även mitt favoritgarn när det gäller att sticka sockor. Men så här blev den här iallafall.

 

Av Åse - 7 september 2011 21:46

I sommar har min svägerska läst boken Tomtebobarnen nästan varje dag för deras yngsta dotter. Som vanligt vill ju barn höra sagorna om och om igen. Så vilket sammanträffande när jag tittade i Mönsterarkivet och hittade en bild på Tomteboflickan. Det är Våga skapa som har haft en virk-along med det mönstret. Så jag måste ju självklart virka en liten flicka och några svampar. Svampmönstren kommer från Järbo och Craft & Chocolate. Kul med lite virkning igen. Har inte virkat någonting i sommar.

 

Av Åse - 6 september 2011 20:25

Stickar gör jag och virkar gör jag. Men jag bloggar inte och jag fotar inte. Utan foton tycker inte jag att det är så kul att skriva. Usch så tråkig jag är och vad tråkig min blogg blir. Men vad har hänt de senaste två veckorna då när det varit tyst här.

Barnen går i skolan och med det kommer det föräldrarmöten och läxläsning. Eftersom lilla E nu går i 4:an har det blivit lite mer läxor där. Och storasyster S som går i 7:an känner man också allvaret. Men tjejerna tar sitt ansvar och är superduktiga och planerar. Får se hur länge det håller i sig.

Jag har också försökt komma igång ordentligt med träningen. Jag är så peppad att få tillbaka träningsrutinerna som under sommaren var sisådär. Men det känns som att jag kommer få till ganska bra variation på träningen. Det blir gärna spinning och försöker få in mer styrkepass. Gillar CrossTraining och ska försöka ha minst ett pass i veckan. Sen kör jag ett pass BodyBalance i veckan. Inte riktigt min typ av träning men jag känner att kroppen mår otroligt bra med lugnare träning som mjukar upp mina stela leder. På torsdag ska jag prova ett nytt pass, FightCircuit. Ett pass som ska vara stationer med styrka, balans, spänst mm. Känns spännande. Utöver detta hinner jag inte med så mycket.

Min Dominokofta är färdig. Ska bara försöka ta några bra kort på den. Virkar en sagofigur gör jag också just nu och stickar sockor på pendeltåget.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Webshopar jag gillar

Nordljus

 

 

 

 Julias vita drömmar

 

Länkar

Knappar

  

 

        

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards