Alla inlägg under augusti 2010

Av Åse - 27 augusti 2010 16:37

Så var det fredag och vi åker ut till landet i helgen. Jag hoppas att det fortfarande går att doppa sig vid bryggan. Det är skönt att åka till landet och koppla av efter en veckas jobb. Det känns redan som det var längesedan man hade semester. Förra helgen på landet virkade jag ett par "mockasiner" till min äldsta dotter. Jag lovade redan i våras att jag skulle försöka virka Converse till henne, men mönstret var för väldigt små fötter och jag är inte tillräckligt duktig för att göra om det till stora fötter. Men då hittade jag det här    mönstret på Garnstudio. Jag tyckte dom var väldigt fina och med färgbyte ser det ut som mockasiner. Mönstret var snabbvirkat, även om jag som vanligt inte virkade med rätt garn utan fick prova mig fram innan jag fick till rätt antal maskor för att få dom att sitta bra.

Av Åse - 25 augusti 2010 19:29

Eftersom jag lyckades virka 4 African Flowe till min väska fick det bli en lite mobilväska också, eller om man vill ha något annat smått i den. Den får bo i den större väskan och vara med när den används.

  

Får se om den också ska pimpas mer i framtiden, men just nu är jag nöjd med båda väskorna som dom är.

Som pendeltågsstickning stickar jag vidare på min Drops sjal. Börjar närma mig slutet. Ett varv är ungefär vad jag hinner sticka åt ena hållet (20 min) så det är ganska långa varv nu.

Koftan närmar sig också slutet, ikväll blir de sista varven stickade och sen ska den sys ihop. Räknar med att hinna det idag också för det är så tråkigt och gör jag det inte med en gång blir den liggande.

Det känns lite skönt att de jag hållt på med ett tag börjar till slut och jag får tänka till på vad jag vill göra nu. Självklart finns det både beställningar av sockor från barnen o maken samt lite egna funderingar. Får se vad det blir.

Av Åse - 22 augusti 2010 22:12

Ja, det vet jag inte. Men i helgen gjorde jag klart "remmen" eller vad man ska säga. Så nu går väska att använda. Jag ska nog prova den några gånger för att se om jag vill att den ska pimpas lite till. Men jag är mycket nöjd med den och färgerna jag valde.

  

I helgen var vi på landet och tog det väldigt lugnt. Fixade lite smått och var ute i skogen på lördagen och plockade 2-3 liter gula kantareller som jag bla stekte upp till middagen och idag gjorde min mamma undebar stuvning på resten som jag åt på macka till lunch. Mums.

Vi hann även gå till Svärdsögården som ligger precis där vi har landet. Där var det ett gäng ungdomar som spela Steel Pan (oljefatstrummor) nästan precis som i Västindien.

Idag körde jag hem Smulan från landet. Jag skäms när jag säger att under semestern har hon bara fått åka till och från landet. Vet inte var veckorna därimellan tog vägen, men tydligen fanns det inga bra dagar för att åka motorcykel, vad vet jag? Lite trist är det allt att hon bara fått stå där med sin regnkappa och inte fått komma ut och sträcka på ekrarna någonting, men vi får se vad hösten har att bjuda.

Av Åse - 18 augusti 2010 13:44

Nu har jag jobbat i två dagar och har min lediga onsdag. Veckan kunde inte börja bättre, då det blir en härlig mjukstart. Sista veckan på semestern gick åt mycket till att fixa iordning i min farmors hus på landet. Vi ska få bo där när vi vill vara på landet i vinter. Det ska bli skönt att få det lite större eftersom vi annars bor i två små friggebodar med en veranda i mitten som agerar vardagsrum. Men jag har ändå hunnit med att handarbeta lite. Jag började virka en massa African Flowers som ska bli en väska. Jag är helt inspirerad av MiA som har bloggen Min Inspiration. Hennes väskor är så fina och jag ska försöka hitta på något så att min väska inte blir alltför lik, men det är svårt eftersom hennes är så fina. Nu är jag iallafall klar med alla blommor och har börjat sy ihop dom.

  

Min kofta närmar sig också slutet då jag håller på med sista framkanten. Men just nu lockar blommorna för mycket för att jag ska få koftan klar.

När jag tog fram lilla kameran så hittade jag en bild på min äldsta dotter från vår semester i Härjedalen. Vi skulle åka iväg och hon tyckte det var tråkigt att vänta, så hon kröp upp i bilen och virkade på min restgarnsfilt. Härligt att se att även hon ibland kan hitta lugnet med att handarbeta.

  

Av Åse - 9 augusti 2010 23:20

Hemma efter några riktigt härliga dagar i Härjedalen. Har förstått att vi gjort ett riktigt bra val som lämnat Stockholmstrakten i några dagar. Vi har haft växlande molnighet och underbart väder. På gränsen till för varmt ibland i solen. Vi har mest tagit det lugnt och rört oss i närheten till huset. Men vi gjorde en riktigt härlig tur till Rändåfallet vid Långå. Väl värt ett besök om man är i närheten.

  

Vi gick en liten kort tur på våra egna fjäll och barnen tycker det är så mysigt att man kan dricka vattnet direkt från bäcken. Vi åt en härlig lunch på Wärdshuset Orren en av dagarna. Maten där är mycket god, så det är också värt ett besök om man är i närheten. Där finns även ridmöjligheter och några av deras hästar och åsnor rör sig fritt över fjället och området. En dag hade vi dom nere på vår tomt och tjejerna passade på att klappa.




Av Åse - 4 augusti 2010 21:12

Nu känner vi att vi varit tillräckligt länge på landet för att göra en liten utflykt. Imorgon åker vi till stugan vid Särvfjället i Härliga Härjedalen och prövar om solen tänker titta fram där. Vädret har varit lite för grått här hemma de senaste dagarna. För att variera min stickning har jag plockat fram virknålen och provat att virka lite. Dels två African Flowers som inspirerat mig att försöka virka en väska som MiA gör. Sen har jag virkat fyra fina glasunderlägg. Det var riktigt roligt och gick fort.

På koftan stickar jag nu framkanten och som tur är går det fortare än jag trodde och det är bra när man redan startat på andra roliga projekt. Nu ska jag packa ner lite olika virk och stickprojekt ifall vädret inte skulle vara så bra som jag vill i Härjedalen. För då har man iallafall något att göra.

Av Åse - 2 augusti 2010 19:57

Nu har det varit växlande väder i några dagar. Idag börjde det härligt med plattvatten efter några dagar med full blåst. Men efter morgonkaffet kom regnet. Vi valde då att åka hem från landet för att kolla posten och vattna blommor. Det blev även en tur till Farsta och garnaffären. Garn till en ny "Fiskartröja" till äldsta dottern och bomullsgarn till mig som ska bli en väska. I bilen fram och Det blir en Rätstickad sjal i Fabel, men jag stickar i Delight. Lila-rosa. Inte ett favoritgarn, men jag tycker sjalen blir snygg.

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Webshopar jag gillar

Nordljus

 

 

 

 Julias vita drömmar

 

Länkar

Knappar

  

 

        

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards