Alla inlägg under juli 2008

Av Åse - 27 juli 2008 20:10

I morse åkte jag och mina två brorsor till Saltsjö-Duvnäs för att åka en

3-timmarstur med R.I.B båt. Den hade två V-6:or på 300 hästar vardera. Gjorde ca 50 knop i marschfart. Så det gick undan. Vi åkte ut till Möja för att leta säl. Tyvärr såg vi inga sälar, kan ha berott på att det är algblomning därute. Men vi fick se en Havsörn landa och sitta en stund på en klippa innan den flög iväg igen. Det var mäktigt. Vi hade kanonfint väder. En jättekul resa.

Igår hade vi 10-årskalas. Våran Sara fyllde 10 år. Vad fort tiden har gått. Det var som igår hon föddes. Även då var vi här på landet och fick åka in till sjukhuset. Vi har haft tur med vädret alla år. Har alltid haft kalas här på landet.

Jag har broderat färdigt barbapapa och är nästan helt klar med barbamama, men tyvärr inte fotat och imorgon blir jag av med bredbandet och kan förmodligen inte blogga förrän nästa vecka. Kanske är lite nyttigt med semester även från internet. Vi hörs.


Av Åse - 25 juli 2008 23:12

Vilken underbar dag det har varit idag. Sol, sol och sol. Varmt. Plattvatten. Massor av bad. Idag har det varit så varmt att man nästan måste ligga i vattnet hela tiden. Det är så härligt när man kan simma och leka i vattnet så länge man vill utan att börja frysa. Har bara stickat några varv på förmiddagen. Sen blev det för varmt. Lyckades brodera dit ögonen på barbapapa också. Nu är det bara munnen kvar och barbamama.

På eftermiddagen idag var det dags att utnyttja min födelsedagspresent från maken. En eftermiddag på Nynäs Havsbad med massage, bad och en god middag. Vi tog båten dit. Första riktiga båtturen iår. Jättehärligt. Nu är det snart nattedags. Imorgon blir det full fart. Äldsta dottern fyller 10 med kalas för släkten här på landet. Sen på söndag ska jag utnyttja ytterligare en present. Ska åka R.I.B båt till Sandhamn. Ska bli mycket spännande. Återkommer med rapport på söndagkväll.

Av Åse - 24 juli 2008 21:19

Sitter just nu på verandan och surfar lite. Solen har precis försvunnit och det är fortfarande väldigt varmt ute. Vattnet är alldeles platt. Sitter fortfarnade i solklänningen. Vädret har varit helt kanon. Vi har 22 grader i vattnet så idag har vi badat massor. Väldigt lite stickning, bara slutet på första sockan till maken.

Igår och idag fick jag mitt abstinens för motorcykel stillat. Vi åkte till kompisar på Dalarö med motorcykeln och sov över där. Riktigt härligt var det att åka. Lite varmt innan man kom iväg, men sen var det skönt. Jag passade dessutom på att ta en snabbis hem för att vattna blommor, tömma posten (som var tom) och åka till posten (som var stängd) för att hämta mitt nya körkort. Men som ni förstår blev åkturen ganska meningslös. Sen var det raka vägen till landet och vi kastade oss i vattnet.

Av Åse - 21 juli 2008 18:32

Idag började makens semester på riktigt. Vädret har väl varit sisådär idag, men då passade vi på att börja måla våra små hus på landet. Kul för maken att måla första dagen på semestern (han jobbar som målare), men det är ingen idé att skjuta upp det. Fördelen med att måla är att man ser att det blir fint direkt.

Jag har även virkat klart en barbamama nu. Ska försöka få dit ögon och mun så jag kan fylla dom, men som jag skrivit tidigare så tycker jag inte att det är så kul. Makens sockor går sakta framåt. Försöker göra lite annat än sticka och virka på dagarna.

Lördagskvällen blev lyckad och jag fick användning för min poncho. Vi åkte hem i skenet av månen. Jag tror att den nästan var full.

Nu längtar jag efter lagom fint väder så att vi kan åka iväg en sväng med motorcyklarna. Det suger i motorcykeltarmen. Vi hade tänkt åka igår, men på radion lovade dom regn, men regnet kom inte förrän vid 21-tiden. Tänk om man vetat det.

Av Åse - 19 juli 2008 11:43

Färdig med julimönstret i Pulsklubben blev jag igår morse. Snabbstickade och fint mönster. Jag har stickat dom i Drops Alpacka. Garnet är så skönt. Eftersom det är lite tunnare än vad mönstret sa fick jag lägga upp lite fler maskor och även göra lite fler varv för att dom skulle bli som jag ville ha dom. Kommer passa bra till hösten.

Nu har makens semester börjat och vi ska ha 3 härliga veckor hela familjen. Bara hoppas att vädret blir lite stadigare. Jag har förstått att vi förmodligen haft tur här. Bara några enstaka droppar har kommit. Annars har det varit växlande molnighet. Ikväll ska vi ta båten och träffa makens arbetskamrater med familjer på Lisö. Vi har närmare dit med båt än med bil. Bara det inte regnar. Vår båt har ingen hytt.

På stickfronten har jag inte startat något större projekt. Började på makens sockor och har börjat virka en barbamama till barbapa. Ska försöka få till lite ögon mm på barbapapa så att jag kan visa upp honom. Men brodera är inte min starka sida. Får nog ta lite hjälp av min mamma. Bloggandet blir lite sporadiskt då jag måste låna modem för att kunna blogga.

Av Åse - 17 juli 2008 21:41

Igår fick jag dit dom sista fransarna på ponchon. Jag är supernöjd, den blev som jag tänkt mig. Jag har ändrat och mixtrat lite med mönstret och det blev bra. Kommer väl till pass nu när sommarkvällarna är lite i kyligaste laget.

Idag har vi varit på Nicksta camping. Tjejerna åkte vattenrutschbana. Tyvärr blåste det väldigt så vi blev ganska kalla. Sen var vi nere i sjöbodarna och kikade runt lite och käkade glass. Sen landade vi hemma igen. Trötta och lite frusna. Men fick snabbt upp värmen igen på en solig veranda.

Jag är i slutfasen på Bronte's Mitts som är pulsklubbens julimönster. Dom är väldigt snabbstickade. Hoppas få till en bild imorgon.

Av Åse - 16 juli 2008 21:06

Vad härligt det är med semester! Jag ägnar många timmar åt stickning i solen just nu. Man får ta sig ett dop ibland för att svalka av sig. Det har faktiskt blivit 20 grader i vattnet så det är riktigt skönt. Allra skönast är morgondoppet.

Mina Pomatomus som är julimönstret i sockklubben är färdiga. Jag har stickat dom i Fabel. Det är ett av mina favoritgarn. B la för att det är billigt och sen gillar jag färgerna och mönstringen som blir. Nu har jag inte valt det färggrannaste garnet till dom här sockorna. Men jag är väldigt nöjd med resultatet.

Kanske mönstret inte syns så tydligt så här kommer en närbild.

Maken gillade också garnet men inte mönstret, så han har köpt 2 nya nystan så att jag kan sticka ett par sockor till honom, fast det blir nog sockor utan något speciellt mönster då. Men dom får vänta ett tag. Nu har jag börjat på pulsklubbens julimönster. Och det går undan. Blir nog färdig med den första senare ikväll.

Idag har vi 14-årig bröllopsdag. Tänk att det gått så fort. Man minns det som det var igår. Men tittar man på barnen så förstår man att det gått en tid. Vi har inte firat så stort. Tog båten till ett rökeri i närheten där vi köpte lite olika rökta fiskar mm som vi nu ätit och druckit gott vin till. Det blir lite för mycket vin så här när det är semester. Men vad gör väl det om hundra år. Igår morse följde jag med maken hem på morgonen och körde ut FEO till landet. Så nu har vi båda motorcyklarna här så att vi kan ut och åka lite turer under semestern.

Imorgon blir det vattenrutschbana vid Nicksta camping i Nynäs.

Av Åse - 13 juli 2008 20:30

Tillbaka efter några dagars kanonsemester i Härjedalen. Nu har vi kommit ut till landet (sommarstuga på Torö) och varit här några dagar. Men i veckan som har varit har vi haft några underbara dagar i Hede. Vi har haft kanonväder och vandrat och haft det bra på fjället. Här kommer några bilder från den ena dagens fjälltur.

Make och barn vid stugan och utsikten mot Särvfjället.

Snö kvar i ravinen

Stenbakat "pinnbröd" Supergott!

Hemstickade sockor på fjälltur. Sånfjället kan skymtas i fjärran

Tjejerna lyckades ta sig till toppen på Särvfjället.


Tjejerna var verkligen duktiga. Dom kämpade på bra när vi var ute och vandrade. Vi har haft långa dagar på fjället. 6-7 timmar per dag. Man vänder lätt på dygnet eftersom det aldrig blir mörkt den här årstiden. Sista dagen tog vi det bara lugnt vid stugan och jag satt i solen hela dagen och stickade. Dom andra fegade lite och var inne en del, dom tyckte det var mycket knott. Och mycket knott och mygg var det. I alla fall för oss stockholmare som inte är så vana.

På stickfronten är jag klar med den ena sockan av julimönstret och kommit halvvägs på socka 2. Jag har virkat en barbapappa. Men inte stoppat den ännu. Bild på den kommer när jag är helt klar. Jag har gjort halva sista delen på ponchon. Den räknar jag med ska vara klar senast på fredag. Vi ska bort på lördag och då räknar jag med att kunna ha den om vi sitter ute på kvällen. Nu håller solen på att försvinna bakom träden. Det är så skönt att veta att man inte ska åka hem ikväll fast det är söndag. Maken ska däremot jobba i nästa vecka, men han pendlar härifrån. Vi andra ska förhoppningsvis bada och sola och ta det bara lugnt.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen

Webshopar jag gillar

Nordljus

 

 

 

 Julias vita drömmar

 

Länkar

Knappar

  

 

        

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards